وسوسه، فراموشی و رهایی

شهره کائدی

روی جلد کتاب این عبارات را می‌بینیم: «اتاق تجربه‌ی رمان نوجوان». به نظر می‌رسد، در مکانی، افرادی که شوق نوشتن و دستی بر قلم دارند، مشغول کسب تجارب اولیه‌ی نگارش برای مخاطب نوجوان هستند.
در مقدمه، فریدون عموزاده خلیلی از نحوه‌ی شکل‌گیری این فعالیت می‌گوید و به نقش خودش، در آن، این‌گونه اشاره می‌کند: «وسوسه‌ی نوشتن را به جان آن‌ها انداختن، ترغیب‌شان به فراموشی آن‌چه خوانده‌اند و بعد قلم‌شان را در سفیدی مطلق رها کردن». او، هم‌چون یک مربی صبور، ناظر آزمون و خطای متقاضیان بوده و مسلماً از دور، هادی آنان.
نام اثر، روزنوشت‌های درخت ته کلاس، دغدغه‌ها و علایق نوجوانان را تداعی می‌کند. کتاب را باز می‌کنیم و با خواندن صفحاتی از آن، با نوعی خاطره‌نویسی و ثبت حوادثی که در مدرسه و خانه اتفاق می‌افتد مواجه می‌شویم. فصل‌های کتاب، مثل یک دفترچه خاطرات، تقویم‌وار، براساس روز و ماه هستند. 29 فصل، از 12 مهر تا 30 آذر. راوی خود را مقید نکرده است که هر روز به ثبت خاطراتش مشغول باشد.
بلوغ مرحله‌ای از زندگی است که، در صورت بهره برداری مناسب از ظرفیت‌های آن، یکی از سرنوشت‌سازترین مقاطع سنی می‌شود و طی آن، نوجوان می‌تواند مهارت‌های لازم را برای فردای خود به دست آورد. بدیهی است که در صورت نبودن توجه کافی به مقتضیات و ویژگی‌های فی‌نفسه سازندهی این دوران، رشد طبیعی نوجوان با مخاطرات بسیاری همراه می‌گردد.
شخصیت اصلی اثر نوجوانی است به نام هوا. متن از زبان این نوجوان نگاشته شده است و این مطلب حداکثر همدلی را در خواننده برمی‌انگیزد. رقابت‌ها، حسادت‌ها و حساسیت‌های خاص این سنین به خوبی در روابط بین هوا، خواهر بزرگ‌ترش، نگار و سایر دوستان مدرسه منعکس شده است.
فعالیت‌های موجود در مدرسه، از طراحی گرفته تا تئاتر و خلاقیت‌های ادبی، از ورزش گرفته تا گروه سرود مدرسه و مانور زلزله، همه و همه، حوادث آشنایی هستند که خواننده‌ی این اثر با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند.
امیدواریم اتاق تجربه‌ی رمان نوجوان ما و مخاطبان نوجوان را با آثار دیگری نیز آشنا سازد.

رونوشت‌های درخت ته کلاس
نویسنده: شادی خوشکار
ویراستار: عذرا جوزدانی
ناشر: چکه و شهر قلم
96 صفحه
2200 تومان

· 12 مرداد، 1394

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *