لاک‌پشت پرنده، در آستانه‌ی یک تحوّل تازه!

مدیرمسئول فصلنامه‌ی پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان از انتشار ماهنامه‌ی لاک‌پشت پرنده در اوایل دی ماه سال جاری خبر داد و گفت: مسابقه‌ی طراحی کاراکتر/ شخصیت مجله‌ی لاک‌پشت پرنده نیز برای حمایت از هنرمندان جوان برگزار می‌شود و به طرح برگزیده جایزه‌ی نقدی معادل چهار میلیون تومان اهداء خواهد شد.

به گزارش روابط‌عمومی ماهنامه‌ی لاک‌پشت پرنده، مهدی حجوانی اظهار کرد: به نظر می‌رسد زندگی کودک فقط با کتاب ساخته نمی‌شود و ما با یک مجموعه از عوامل روبه‌رو هستیم. کتاب جدا از عوامل دیگر نیست. تاکنون، فهرست لاک‌پشت پرنده به معرفی کتاب‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان می‌پرداخت و امروز، ما قصد داریم یک تجربه‌ی جدید را امتحان کنیم. در ماهنامه‌ی لاک‌پشت پرنده محصولات فرهنگی مرتبط با کودکان و نوجوانان در ارتباط و تعامل با هم ارزیابی شده و معرفی می‌شوند. این رویکرد تازه به معنای بی‌‌اهمیتی به کتاب نیست. بلکه، به این معنا است که ما عوامل دیگری را هم، که در پرورش کودک و نوجوان مؤثرند، درنظر می‌گیریم و به آن توجه می‌کنیم. آن‌چه اهمیت دارد این است که خانواده‌ها بتوانند با مراجعه به یک مجله که پیشنهادهایی برای محصولات مختلف دارد، متوجه شوند که حالا چه کالاهایی در بازار وجود دارد و ارزیابی متخصصان درباره‌ی این کالاها چیست. پشتوانه‌ی این حرکت فصلنامه‌ی پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان و تجربه‌ای است که در این‌همه سال انتشار مجله کسب کرده‌ایم و فکر می‌کنم برای حفظ اعتبار لاک‌پشت پرنده، پاک‌دستی و عدالت‌محوری خیلی مهم است و این با حرف ثابت نمی‌شود، باید در عمل نشان بدهیم.

وی مخاطبان مجله‌ی لاک‌پشت پرنده را خانواده‌های طبقه‌ی متوسط به بالا اعلام کرد و افزود: نه این‌که ما نخواهیم خانواده‌های متوسط به پایین را درنظر نگیریم، نه! ایده‌آل این است که خانواده‌ها‌ی طبقه‌ی متوسط به پایین هم مخاطب مجله باشند، ولی واقعیت این است که بیش‌تر خانواده‌های متوسط هستند که دغدغه‌ دارند تا برای خرید کالاهای کودکانه از پیشنهادهای یک مرجع متخصص استفاده کنند. خانواده‌های متوسط حتی بیش‌تر از خانواده‌های طبقه‌ی مرفه جامعه به این موضوع اهمیت می‌دهند. برای این‌که اکثر خانواده‌های مرفه به برندها فکر می‌کنند و می‌‌توانند با هزینه‌های زیاد کالاهای متفاوتی را برای استفاده‌ی فرزندانشان انتخاب و خریداری کنند.

کتاب، موسیقی، اسباب‌بازی، اپلیکیشن‌ها و بازی‌های رایانه‌ای، انیمیشن و سینما موضوع بخش‌های مختلف ماهنامه‌ی لاک‌پشت پرنده است. حجوانی دراین‌باره گفت: داوران هر بخش تعیین شده‌اند و جلسه‌هایشان را هم شروع کرده‌اند.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر، یک نهاد درست می‌شود و بعد، این نهاد فکر می‌کند که حرف‌هایش را کجا بزند و چگونه به گوش مخاطب برساند. این‌جاست که تصمیم گرفته می‌شود مجله‌ای داشته باشند. ولی در ایران گاهی این روند برعکس است؛ ابتدا، مجله‌ای راه‌اندازی می‌کنیم و بعد، به فکر می‌افتیم که چطوری آن را پر کنیم. امیدوارم که برای لاک‌پشت پرنده چنین اتفاقی نیفتاده باشد و شیوه‌ی اول محقق شود. ما نهادی هستیم که محصولات فرهنگی کودکانه را در گروه‌های داوری مختلف بررسی می‌کنیم. گروه‌های داوری کلی حرف و تجربه دارند و حالا، ما به فکر افتاده‌ایم تا مجله‌ای داشته باشیم تا حرف‌های این گروه‌ها را منعکس کند.

این پژوهشگر و استاد دانش‌گاه ضمن تأکید بر این‌که یکی از رویکردهای ماهنامه‌ی لاک‌پشت پرنده توجه به تولیدات داخلی است، ادامه داد: ما نمی‌خواهیم برندهای بزرگ را در این مجله معرفی و تبلیغ کنیم. شاید آن‌ها هم نیازی به این نداشته باشند که ما درباره‌شان بنویسیم. درصورتی‌که برندهای بزرگ بخواهند در مجله‌ی لاک‌پشت پرنده حضور داشته باشند، آن‌ها می‌توانند آگهی بدهند. برای این‌که یک بخش از مجله، مثل همه‌ی مجلات، به آگهی اختصاص دارد.

حجوانی افزود: ممکن است بعضی از نشریات ازنظر کارکرد شباهت‌هایی با لاک‌پشت پرنده داشته باشند، ولی در این مجله محصولات مختلف پس از ارزیابی گروه‌های داوری متخصص و مجزا معرفی خواهد شد.

وی با بیان این‌که تحریریه‌ی لاک‌پشت پرنده دو بخش دارد، ادامه داد: یک بخش شامل معرفی کالا است و در بخش دیگری هم مقاله‌های کم‌حجم و کوتاه درباره‌ی ویژگی‌های یک کالای خوب تولید می‌شود. مثلاً، ویژگی‌های اسباب‌بازی خوب برای بچه‌ی دو ساله فهرست‌وار معرفی می‌شود تا مادر و پدر بچه خیلی زود و به‌طور خلاصه متوجه شوند باید چه مواردی را در انتخاب اسباب‌بازی درنظر بگیرند.بیش‌تر مطالب مجله کوتاه و یا به تعبیر دیگر ویکی است. من می‌خواهم تعبیر اسپورت را هم به کار ببرم. برای این‌که، زبان این مطالب راحت و پرنشاط و همه‌فهم است. البته، سادگی در زبان و ارتباط‌گیری آسان با مخاطب به این معنا نیست که حرف‌های ما ساده و پیش‌پاافتاده‌اند. پشت این حرف‌ها کلی جلسه و بحث و نگاه تخصصی است، ولی ما دوست داریم هنرمان این باشد – و امیدوارم موفق باشیم – که حرف‌های تخصصی و پیچیده را با زبان طبقه‌ی متوسط بیان کنیم.

مدیرمسئول ماهنامه‌ی لاک‌پشت پرنده از مذاکره با شرکت‌های تخصصی پخش و توزیع مطبوعات برای رساندن مجله به دست همه‌ی خانواده‌های ایرانی خبر داد و گفت: علاوه‌براین، ما درنظر داریم خانواده‌ها و مخاطب‌هایی که در گوشه‌وکنار پراکنده‌اند، شناسایی کنیم. منظورم کسانی است که گاهی در گروه‌های مجازی و یا واقعی دورهم جمع می‌شوند. مثلاً، آن‌هایی که در یک کلاس و یا جلسه‌ی هفتگی شرکت می‌کنند. پس از شناسایی این خانواده‌ها و گروه‌ها، مجله را معرفی خواهیم کرد. درواقع، مخاطب ما الزاماً کسی نیست که از جلو دکه روزنامه‌فروشی می‌گذرد و آن‌جا مجله را می‌خواند و نمی‌خرند. ما می‌خواهیم مخاطب‌های پراکنده در سراسر کشور را شناسایی کنیم و نمی‌خواهیم مجله تهرانی باشد.

حجوانی درباره‌ی هدف از برگزاری مسابقه‌ی طراحی کاراکتر یا شخصیت برای مجله‌ی لاک‌پشت پرنده نیز گفت: اولین برخورد مخاطب با هر پدیده‌‌ای ارتباط بصری است. ما همیشه هر چیزی را با چشم‌‌هایمان دنبال می‌کنیم. ما تلاش خواهیم کرد تا هویت بصری مجله را مشخص کنیم. برای این‌که مخاطب ممکن است بعد از اینکه با شکل مجله ارتباط برقرار کرد، مطالب آن را هم بخواند. بنابراین، یک شخصیت تصویری از لاک‌پشت پرنده نقش یک‌جور هویت تصویری دارد.

وی اظهار کرد: ما خیلی راحت می‌توانستیم طراحی کاراکتر لاک‌پشت پرنده را به هنرمندان حرفه‌ای و شناخته‌شده بسپاریم، ولی تصمیم گرفتیم برای حمایت از هنرمندان تازه‌کار این بخش را به مسابقه بگذاریم تا به نیروهای جوان فرصت بدهیم هنرآزمایی کنند. درنهایت، از بین آثار دریافتی، یک اثر بدون توجه به نام صاحب اثر و فقط برمبنای کیفیت طرح ارسالی توسط گروه داوری انتخاب خواهد شد و با توجه به معیارهای داوران، هنرمند برگزیده برنده‌ی دست‌کم سه میلیون تومان و حداکثر چهار میلیون تومان مبلغ نقدی خواهد بود.

لاک‌پشت پرنده فهرستی از کتاب‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان است که در چهار سال گذشته به خانواده‌ها، کتابداران، مربیان، مدارس و کتاب‌فروشان به ضمیمه‌ی فصلنامه پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان پیشنهاد شده. در این بخش، گروهی از کارشناسان، منتقدان و نویسندگانِ ادبیات کودک نوجوان به بررسی کتاب‌های منتشرشده‌ی هر فصل در زمینه‌های ادبیات، کتاب‌های تصویری و علوم انسانی می‌پردازند و آثاری که قابلیت راهیابی به فهرست دارند، معرفی می‌کنند. کتاب‌های پیشنهادی از نظر این گروه نسبت به دیگر آثار آن فصل برجسته‌تر بوده و عناصری دارند که آن‌ها را متمایز و شایسته‌ی پیشنهاد می‌سازد.

· 23 آبان، 1394

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *